سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک رهبر کاریزماتیک چه ویژگیهایی دارد؟

شخصیت کاریزماتیک، به ویژگی گفته می‌شود که به سبب داشتن همین ویژگی‌ها الگوی سایرین محسوب می‌شود و حتی می‌تواند برای آنها الهام بخش هم باشد. به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این قدرت که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته‌مان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند. زمانی که با شخصیت‌های کاریزماتیک برخورد می‌کنید به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید و عموما در میان جمع درخشش خاصی دارند.

ما از بودن در کنار چنین افرادی احساس افتخار و برتری می‌کنیم. کاریزما، تنها جذابیت، وفاداری، دوست داشتنی بودن یا هیجان و شور نیست، حس اعتمادی است که باعث راحتی و آسایش مخاطب می‌شود و در عین حال اعتبار ایجاد می‌کند.

در مورد رهبرانی با شخصیت کاریزماتیک می‌توان گفت که یکی از شاخصه های رفتاری رهبران کاریزماتیک، شناخت موقعیت زمانی خود و همسو شدن با اکثریت مردم در جهت تغییری بزرگ که منافع مردم را دنبال می‌کرد بوده است.

داستان زندگی نلسون ماندلا و رفتار کاریزماتیکش را در جهت احقاق حقوق انسانی همنوعانش را می‌توان به عنوان یکی از اثرگذارترین درسها در این زمینه دانست.

ویژگی افراد کاریزماتیک

هفت ویژگی افراد کاریزماتیک

در ادامه به معرفی هفت ویژگی رهبران کاریزماتیک اشاره می‌کنیم که می‌توانید آنها را در خود تقویت کرده و به شخصی کاریزماتیک تبدیل شوید.

1. گوش شنوایی برای شنیدن اطرافیان دارند

شنوندگان خوب، نزد مردم جایگاه مثبتی دارند. سعی کنید سراپا گوش دهید و ترجیحا در چشمان طرف مقابل نگاه کنید. به او این اطمینان خاطر را بدهید که به حرفهایش توجه کاملی می‌کنید. از سرک کشیدن به گوشی موبایلتان پرهیز کنید، چون نشان می‌دهد که حواستان دقیقا در آن لحظه به آن فرد نیست. گوش دادن باید به همراه اشتیاق و توجه باشد تا ارتباط بهتری از این گفتگو حاصل شود.

2. روشن و واضح صحبت کنید

قبل از صحبت اول کمی فکر کنید، کلمات را درست ادا کنید. از عبارات(مثلا، راستش، میدونی و …) استفاده کنید. اگر برای جمعی صحبت می‌کنید که موضوع آن برایتان مهم است، از قبل سر تیتر صحبت‌هایتان را بنویسید و با خود مرور کنید.

3. واقعی لبخند می‌زنند

همه فرق بین لبخند واقعی و نمایشی را می فهمند، پس تلاش کنید که از درونتان لبخند بزنید؛ اینگونه افراد تمایل بیشتری برای شنیدن حرف‌های شما پیدا می‌کنند. لبخند انرژی مثبت درونی شما را افزایش می‌دهد و این انرژی به کائنات هم ارتعاش پیدا می‌کند.

4. صاف می‌ایستند

تصور کنید عصایی را قورت داده‌اید. با شانه‌هایی پایین، اما قامتی ایستاده و صاف. زبان بدن را فراموش نکنید. حتی نحوه ایستادن شما می‌تواند در ذهن افراد تاثیرگذار باشد.

5. برای انتقاد و تحسین به موقع استفاده کنید

آیا از انتقاد خوشتان می‌آید؟ دوست دارید با چه بیانی از شما انتقاد شود؟ اگر مشکلی بوجود آمده به حل آن بپردازید، رک باشید، تذکر دهید و زمان دهید تا به رفع آن بپردازند. همزمان اگر شخص مقابل با حرکتی شکستگی‌اش را نشان داد به عنوان یک مدیر از او تمجید کنید. مثلا در پایان تکمیل یک پروژه از اعضای تیم تعریف کنید. ایجاد اعتماد به نفس در دیگران، کاری است که یک شخصیت کاریزماتیک انجام می‌دهد.

6. به یاد آوردن نام اشخاص

همیشه سعی کنید در ابتدا و انتهای صحبت با فرد مقابل از نام او استفاده کنید. نام هر شخصی حسی خاص در او بوجود می‌آورد و وقتی از زبان شما شنیده شود، باعث می‌شود ارتباط بهتری با شما بوجود بیاورد.

7. ارتباط چشمی برقرار می‌کنند

چه زمانی که فردی در حال صحبت کردن با شماست و چه زمانی که خودتان در حال صحبت با کسی هستید، تماس چشمی را فراموش نکنید. تماس چشمی یکی از مهمترین جنبه‌های ارتباطات است و این امکان را به شما می‌دهد که ببینید پیام شما واقعا به فرد مقابل منتقل شده است یا نه. اگر قرار است برای جمعی سخنرانی کنید، تا جای ممکن تماس چشمی برقرار کنید، زیرا با این کار، آنها احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهند کرد.